سقف سیاک چیست؟

سقف سیاک چیست؟

سقف سیاک یکی از سیستم‌های اجرای سقف با استفاده از دال بتنی یک طرفه مجوف است. سقف سیاک، روشی است که در آن از قالب‌های فلزی مدولار برای ساخت دال بتنی یک طرفه استفاده می‌شود. دال‌های ساخته شده در سقف سیاک به صورت مجوف (میان تهی) و از جنس بتن مسلح (آرمه) هستند. این سقف به همراه تیرچه درجا و قالب های غیرماندگار اجرا می‌شود. دهانه قابل اجرا برای سقف سیاک 6 متر است.

سیستم سقف سیاک توسط مهندس سیامک بدیعی اختراع و نامگذاری شده است. در ادامه، به تعریف مفاهیم مورد نیاز برای درک بهتر سیستم سقف سیاک می‌پردازیم.

سقف سیاک یست؟

دال یک طرفه چیست؟

«دال یک طرفه» (One Way Slab)، دالی است که بر روی دو تیر رو برو به هم قرار دارد و نسبت دهانه بلند به دهانه کوچک بزرگتر یا مساوی 2 است. بارهای اعمال شده بر روی دال یک طرفه توسط دهانه کوچک آن تحمل می‌شوند.

دال مجوف چیست؟

در دال مجوف یا دال میان تهی، تمام ضخامت دال بتن‌ریزی نمی‌شود و فضای خالی درون آن به وجود می‌آید. در این نوع دال، به دلیل صرفه جویی در مصرف بتن، وزن سازه و هزینه ساخت کاهش می‌یابد. علاوه بر این، به دلیل وجود فضای خالی در دال مجوف، امکان نصب تاسیسات در این فضا فراهم می‌شود.

بتن مسلح چیست؟

بتن مسلح یا بتن آرمه، از انواع بتن است که در آن از میله‌های فولادی برای تقویت مقاومت کششی و افزایش شکل‌پذیری بتن استفاده می‌شود. ویژگی‌های مقاومتی بتن مسلح باعث کابرد گسترده آن در دال‌های بتنی و اجرای سقف‌های مختلف می شود.

سقف سیاک یست؟

 

سقف سیاک چیست؟

قالب مدولار چیست؟

قالب مدولار، از انواع قالب بتن با چارچوب فلزی و جداره فولادی یا آلومینیومی است. از مزیت‌های این نوع قالب می‌توان به وزن پایین، سرعت اجرای بالا و هزینه عملیاتی کم اشاره کرد.

قالب غیر ماندگار چیست؟

قالب‌ها از نظر باز کردن پس از سفت شدن بتن به دو گروه ماندگار و غیر ماندگار تقسیم می‌شوند. قالب‌های غیر ماندگار پس از سفت شدن کامل بتن، باز شده و برای ساخت عضوهای سازه‌ای مشابه مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطالب مربوط

کفپوش کابین آسانسور

کفپوش کابین آسانسور

کفپوش کابین آسانسور   کفپوش کابین آسانسور   کفپوش کابین آسانسور متناسب با نوع و طرح داخلی کابین تعیین می‌گردد. تعیین کفپوش مطلوب برای کابین یکی‌از

ادامه مطلب »
کوبیک چیست؟

کوبیک چیست؟

کوبیک چیست؟     کوبیک چیست؟   کوبیک چه می باشد؟ کوبیک نوعی سنگ میباشد که از سالیان پیش برای سنگ فرش خیابان ها ،

ادامه مطلب »
انواع سنگ مشکی

انواع سنگ مشکی

انواع سنگ مشکی   انواع سنگ مشکی انواع سنگ مشکی و کاربردآن سنگ گرانیت یکی‌از بزرگترین سنگ های ساختمانی مو جود در سطح زمین است.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *