بتن آماده

بتن آماده چیست؟

بتن به عنوان پر مصرف ترین ماده صنعتی در جهان بوده که دارای انواع مختلفی است. ساختار این ماده مجموعه ای از ذرات شن و ماسه با نسبت های مشخص، بعنوان سنگدانه ها بوده که به وسیله چسباننده ای تحت عنوان سیمان به یکدیگر متصل شده ­اند.  این  روند تولید بتن با نسبت های معین طرح اختلاط نام داشته که براساس فرمول های معین و توسط محاسب محاسبه می‌گردد.

بنابراین با توجه به اندازه سنگدانه ها شامل، شن و ماسه ، میزان معینی از نسبت آب به سیمان می­توان مقاومت های مختلفی را از بتن مورد نظر گرفت و در  نتیجه می­توان از این ماده با توجه به نوع کاربری و هدف مورد نظر مورد استفاده قرار داد.

 بتن  آماده بطور معمول به دو صورت توزیع می­شود:

  • اولین و پرکاربرد ترین روش توزیع بتن آماده، کامیون بشکه ای یا میکسربتن (بتونیر) است. این نوع کامیون، بتن را در حالت نرم و خمیری به محل ساخت و ساز تحویل می دهد.
  • دومین روش، استفاده از میکسر بتن حجمی است. این میکسر بتن، مخلوط بتن آماده را در حالت خشک منتقل کرده و سپس بتن مورد نظر را در محل ساخت و ساز مخلوط و آماده می کند.

بتن آماده

مزایای بتن آماده

بتن آماده، بتنی با کیفیت است که در کارخانه به صورت یک مخلوط با کیفیت و با استفاده از تجهیزات پیشرفته و روش هایی عالی تولید می شود. نظارت بر مواد و مصالح از یک سو، انجام آزمایش های مرتبط با تایید کیفیت بتن آماده شده از سوی دیگر نکته کلیدی در طول فرآیند تولید آن می باشد. این در حالی است که  اختلاط بتن در محل های ساخت و ساز، مشکلاتی مانند کنترل ضعیف مواد، روش های تولید و اختلاط نامناسب که این مشکلات در مورد بتن آماده تهیه شده توسط کارخانه وجود ندارد.

  • دسترسی آسان

با توجه به محدودیت ساخت بتن در کارگاه های ساختمانی و مکان های نیازمند بتن آماده، بتن آماده در کارخانه های مخصوص آماده شده و توسط ماشین های میکسر به راحتی به محل پروژه منتقل خواهد شد. این امر سبب دسترسی آسان و در نتیجه صرقه جویی در وقت و مواد شده است.

  • کیفیت برتر

بتن آماده در کارخانه های تولید، با توجه به استانداردهای اعلام شده از موسسات ذی ربط ساخته و تولید می­شود. در نتیجه این محصول دارای کیفیت لازم و مناسب جهت تامین نیاز کاربران می­باشد.

  • صرفه جویی اقتصادی

بسیاری از فعالان عرصه ساخت و ساز معتقدند که خرید بتن آماده بسیار از لحاظ اقتصادی به صرفه است. در واقع با استفاده از این محصول به دلیل عدم نیاز به تجهیزات خاص تولید، همانند بچینگ و میکسرها، می­توان بسیاری از هزینه های حمل ونقل و نصب را کاهش داد. در کنار موارد ذکر شده، بهره­گیری از  استاندارد­ها در تولید این محصول، تضمینی جهت بالابودن کیفیت ماده مورد نظر و عدم نیاز به شرایط نگهداری و تعمیرهای مورد نیاز می­باشد.

از طرف دیگر در ساخت بتن آماده توسط کارخانه، افزودن مواد افزودنی و دیگر مواد سیمانی، منجر به کاهش مصرف میزان سیمان گردیده که تمامی این عوامل باعث کاهش قیمت بتن آماده می­شود.

  • صرفه جویی در انرژی و منابع

باید اذعان داشت در روند تولید بتن آماده، سیمان جزء اصلی محسوب می شود که این ماده در هنگام بکارگیری گرد و غبار ایجاد کرده در نتیجه سبب آلودگی محیط کارگاه می­شود. ساخت بتن آماده در کارخانه با استفاده از دستگاه های پیشرفته و مکانیزه سبب محافظت از محیط زیست و جلوگیری از ورود غبار به محیط می­گردد.  از سوی دیگر اختلاط مناسب و صحیح مصالح سبب کاهش میزان مصرف سیمان و در نتیجه  باعث صرفه جویی در انرژی و منابع خواهد شد.

  • ارتقا عمر بهره برداری

استفاده از بتن آماده با کیفیت سبب ساخت ساختمان های با دوام و پایداری بیشتری گردیده که باعث افزایش عمر مفید سازه و بهره برداری و در نتیجه صرفه جویی در هزینه ها می­گردد.

  • عدم محدودیت در میزان کالای مورد نیاز

با توجه به حجم مورد نیاز پیمان کاران و سازندگان، با توجه به حجم تولیدی کارخانه ها قابلیت تولید داشته بطوری که می توان محدودیت در میزان تولید کالای مورد نظر را نادیده گرفت.

  • حذف خطاهای انسانی

در ساخت بتن آماده، وابستگی به نیروی انسانی بسیار کم بوده بطوری که تنها اپراتور دستگاه در آن نقش دارد. از این رو احتمال خطاهای انسانی کاهش می یابد.

مطالب مربوط

کفپوش کابین آسانسور

کفپوش کابین آسانسور

کفپوش کابین آسانسور   کفپوش کابین آسانسور   کفپوش کابین آسانسور متناسب با نوع و طرح داخلی کابین تعیین می‌گردد. تعیین کفپوش مطلوب برای کابین یکی‌از

ادامه مطلب »
کوبیک چیست؟

کوبیک چیست؟

کوبیک چیست؟     کوبیک چیست؟   کوبیک چه می باشد؟ کوبیک نوعی سنگ میباشد که از سالیان پیش برای سنگ فرش خیابان ها ،

ادامه مطلب »
انواع سنگ مشکی

انواع سنگ مشکی

انواع سنگ مشکی   انواع سنگ مشکی انواع سنگ مشکی و کاربردآن سنگ گرانیت یکی‌از بزرگترین سنگ های ساختمانی مو جود در سطح زمین است.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *